Sikkerhetskontroll av bilen
Viktig informasjon om smitteverntiltak ved trafikkskoler. Se informasjon i menyen.
Sikkerhetskontroll av bilen
RØYKEN & HURUM TRAFIKKSKOLE A/S |
|
|
|||||
Sikkerhetskontroll av bilen |
|
|
Hva skal eleven gjøre? |
|
|||
Vognkortet: |
|
||||||
1) Hva er største tillatte totalvekt på tilhenger |
Se/vis si vognkort |
|
|||||
denne bilen kan trekke? |
|
|
|
|
|
||
2) Hvilke konsekvenser kan man få dersom |
Veggrep på forhjulene blir redusert, |
||||||
man kjører med for tung tilhenger på bilen? |
kursstabiliteten blir redusert, |
||||||
|
|
bremselengde økes, blendingsfare |
|||||
|
|
|
|
ved at lyktene heves |
|
||
b) Hvilke ulemper kan du oppleve dersom |
b) Kjøreegenskaper blir redusert, |
||||||
du har for tung last i bilen? |
|
bremselengde økes, samt det er |
|||||
|
|
blendingsfare dersom lyktene og |
|||||
|
|
|
|
fronten på bilen heves |
|
||
3) Hvor stor tillatt totalvekt kan tilhengeren |
Se/vis i vognkort, eller |
|
|||||
bak denne bilen ha når føreren har |
|
førerkortforskriftene. |
|
||||
førerkort på klasse B (personbil)? |
|
|
|
|
|||
b) Hvilke konsekvenser kan det få å kjøre |
b) Det er ulovlig, man får redusert |
||||||
med tilhenger med for stor tillatt totalvekt? |
veggrep, kursstabiliteten blir redusert, |
||||||
|
|
bremselengden blir lengre, samt |
|||||
|
|
blendingsfare siden fronten blir hevet |
|||||
|
|
|
|
av vekten bak. |
|
||
Bremser: |
|||||||
4) Kontrollere om bremsekraftforsterker virker |
Utføre kontroll; trykk på bremsepedale |
||||||
|
|
til den blir hard (5-6 ganger) |
|||||
|
|
Hold trykk på bremsepedal samtidig |
|||||
|
|
som du starter bilen. Pedal skal nå |
|||||
|
|
|
|
synke inn. |
|
|
|
b) Er det forsvarlig å kjøre hvis |
|
b) Som regel er det IKKE forsvarlig, |
|||||
bremsekraftforsterker ikke virker? Begrunn |
da dette gir nedsatt bremseeffekt. |
||||||
svaret. |
|
Samt at pedalen blir VELDIG tung og |
|||||
|
|
|
|
hard. |
|
|
|
|
|
|
|
Kontrollere om væskenivået i |
|||
5) Kontrollere bremsevæskenivået |
|
beholder for bremsevæske under |
|||||
|
|
panseret på bilen. |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Hva vil du gjøre dersom |
|
|
b) Det kan være slitte bremseklosser, |
||||
bremsevæskenivå er for lavt? |
|
noe som gjør at bremsesystemet |
|||||
|
|
trenger mer væske for å «trykke» |
|||||
|
|
bremseklossene inn mot |
|
||||
|
|
bremseskivene. Det kan være også |
|||||
|
|
være lekkasje i bremsesystemet. Ta |
|||||
|
|
|
|
bilen til verksted for kontroll. |
|||
Sikkerhetskontroll av bilen |
|
|
Hva skal eleven gjøre? |
||||
6) Kontrollere om bremsene har skjevtrekk |
Kjøre mellom 30-40 km/t rett frem, og |
||||||
|
|
deretter bremse samtidig som du |
|||||
|
|
holder løst i rattet. Bilen skal i |
|||||
|
|
utgangspunktet holde kursen rett |
|||||
|
|
|
|
frem. |
|
|
|
b) Hva kan være årsaken til skjevtrekk? |
|
b) Det er en feil ved bremsene, som |
|||||
|
|
gjør at de ikke slites likt. Trekker bilen |
|||||
|
|
til venstre side, da er bremsene mest |
|||||
|
|
slitt på venstre side. Trekker den til |
|||||
|
|
høyre, da er de mest slitt på høyre |
|||||
|
|
side. Besøk verksted for å fikse |
|||||
|
|
|
|
problemet. |
|
|
|
7) Kontrollere om varselslampen for to-krets |
Identifisere varselslampen (!) samme |
||||||
bremsessystem/driftsbrems virker. |
|
lampe som park-brems/håndbrekk, få |
|||||
|
|
den til å lyse, og få den til å slukke. |
|||||
|
|
|
|
Start motor, ta av og på håndbrekket. |
|||
b) Hva vil du gjøre dersom lampen |
|
b) Stanse, finne evt. årsak. (Dette kan |
|||||
begynner å lyse under kjøring? |
|
være at to-krets systemet ikke |
|||||
|
|
fungerer, eller at det er lite |
|
||||
|
|
bremsevæske, evt. at håndbrekket er |
|||||
|
|
feil). Kanskje det er teknisk feil, og en |
|||||
|
|
|
|
defekt styreenhet. |
|
||
8) Kontrollere om varselslampen for ABSbremsene |
Identifisere varselslampen, som viser |
||||||
virker. |
|
gul skrift med ABS. Få den til å lyse |
|||||
|
|
og deretter slukke. Dette er en lampe |
|||||
|
|
som skal lyse når du tar tenning på/ |
|||||
|
|
motor igang, og den skal slukke |
|||||
|
|
|
|
automatisk etter noen sekunder. |
|||
Dekk: |
|||||||
9) Kontrollere dekk og felg for skader |
|
Visuell kontroll, sjekk om det er noe |
|||||
|
|
«unaturlig» ved hjulene. |
|
||||
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Hvilke skader er mest vanlig? |
|
b) Rifter i dekksiden, bulker i felgen, |
|||||
|
|
fører til ustabilitet, bobler i siden på |
|||||
|
|
dekket, forsterkningen i dekket vil da |
|||||
|
|
|
|
være veldig redusert. |
|
||
10) Kontrollere dekkslitsasje på begge forhjul |
Visuell kontroll. Er hjulene slitt jevn i |
||||||
|
|
|
|
mønsteret? |
|
|
|
Sikkerhetskontroll av bilen |
|
|
Hva skal eleven gjøre? |
||||
|
|
|
|
Dersom det er for lite lufttrykk, vil |
|||
|
|
dekkene være slitt på siden. Dersom |
|||||
b) Hva kan dekkslitasjen fortelle deg? |
|
det er for mye lufttrykk, vil dekkene |
|||||
|
|
være slitt på midten. |
|
||||
|
|
Dersom det er slitt bare på ene siden, |
|||||
|
|
kan det fortelle oss at forstillingen på |
|||||
|
|
|
|
hjulene kan være skjev. |
|
||
11) Kontrollere mønsterdybden på dekkene på |
Visuell kontroll, evt. bruk av |
||||||
begge forhjulene. |
|
dybdemåler eller slitasjevarsler på |
|||||
|
|
dekkene. Minste tillatte mønsterdybde |
|||||
|
|
på sommerdekk er 1,6 mm, og på |
|||||
|
|
vinterdekk er det min. 3,0 mm. I |
|||||
|
|
dekkmønsteret finner vi også små |
|||||
|
|
«gummiklumper» som indikerer hvor |
|||||
|
|
|
|
slitt dekkene er. |
|
||
b) Hva er risikoen ved å kjøre med for liten |
b) Dårlig veggrep, samt økt fare for |
||||||
mønsterdybde? |
|
|
vannplaning |
|
|
||
12) Hva er riktig lufttrykk i forhjulene på denne |
Se instruksjonsbok eller annen |
||||||
bilen? |
|
merking på bilen. Dette kan være i |
|||||
|
|
tanklokk for drivstoff eller i dørkarm/på |
|||||
|
|
|
|
døren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Kontrollere om lufttrykket er riktig i |
|
b) Visuell kan man se om dekket er |
|||||
forhjulene? |
|
jevnt slitt, eller bruk lufttrykksmåler. |
|||||
|
|
Noen dekk er laget slik at man |
|||||
|
|
kanskje må ha høyere lufttrykk enn |
|||||
|
|
oppgitt. |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
13) Kontrollere om begge forhjulene på denne |
Visuell kontroll, dybdemåler eller |
||||||
bilen har nok mønsterdybde. |
|
slitasjevarsler på dekk. |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Hva er kravet til mønsterdybde på |
|
Vinterdekk: min. 3,0 mm |
|
||||
vinter- eller sommerdekk? |
|
Sommerdekk: min. 1,6 mm |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
14) Hva er riktig dekkdimensjon for denne |
Kontrollere i vognkortet. |
|
|||||
bilen? |
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Kontrollere om forhjul har riktig |
|
b) Visuell kontroll |
|
||||
dimensjoner? |
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
15) Hvor stor bæreevne må dekkene ha på |
Kontrollere i vognkortet. Defineres |
||||||
denne bilen? |
|
som «tall.» og deretter en |
|
||||
|
|
|
|
bokstav. |
|
|
|
Sikkerhetskontroll av bilen |
|
|
Hva skal eleven gjøre? |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Kontrollere om bakdekkene har riktig |
|
b) Visuell kontroll. På dekket står det |
|||||
bæreevne. |
|
kanskje 245/45R17 95W, mens det |
|||||
|
|
vognkort står Min.hast. W. |
|
||||
|
|
W kommer før Z i alfabetet, noe som |
|||||
|
|
gjør at disse dekkene tilfredsstiller |
|||||
|
|
kravet om min. W. Det vil også stå |
|||||
|
|
følgende på dekket: «Max Load: 690 |
|||||
|
|
|
|
kg» |
|
|
|
Lys og lykter |
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
16) Kontrollere at alle bremselysene virker |
Sjekk at bremselys på venstre og |
||||||
|
|
høyre side fungere, samt høytsittende |
|||||
|
|
|
|
bremselys fungerer. |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Er det forsvarlig å kjøre når ikke |
|
b) Nei, det er ikke forsvarlig. Feilen |
|||||
bremselysene virker? |
|
kan være røket sikring eller lyspærer |
|||||
|
|
som ikke virker. |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
17) Kontrollere om nødsignallyset virker. |
|
Slå på lyset, sjekke alle lys ute på |
|||||
|
|
bilen. |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) I hvilken situasjon er det riktig og viktig å |
b) ved nødstopp for å markere bil, |
||||||
bruke nødsignallyset? |
|
samt at det er situasjon som krever |
|||||
|
|
ekstra oppmerksomhet. |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
18) Kontrollere at nærlyset virker, og at det er |
Slå på nærlyset, kjør inn mot en vegg |
||||||
riktig innstilt. |
|
e.l. for å se om det er lys fra begge |
|||||
|
|
lykter. |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Hvilke ulemper kan det ha om nærlyset |
b) Blending av møtende trafikanter, |
||||||
er feil innstilt? |
|
samt at siktstrekningen i mørke kan bli |
|||||
|
|
redusert. |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
19 Kontrollere om kurve/tåkelyset fungerer? |
Slå på lysene, visuell kontroll |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Hvilke ulempe vil det ha om kurve/ |
|
b) Blendingsfare, irritasjon eller bot for |
|||||
tåkelys blir brukt feil? |
|
feil lysbruk |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
20) Kontrollere om tåkelys bak fungerer. |
|
Slå på tåkebaklys ved hjelp av bryter. |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Hvilke ulemper kan det har om |
|
b) De kan være sterkt blendende, |
|||||
tåkelysene bak brukes feil? |
|
spesielt om man kjører i kø. |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
21) Kontrollere at parkeringslys, baklys og |
Dette er de lysene som kommer på |
||||||
skiltlys virker. |
|
automatisk når man starter bilen. |
|||||
|
|
Kontrollere at de virker ved å gå rundt |
|||||
|
|
bilen. |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
Sikkerhetskontroll av bilen |
|
|
Hva skal eleven gjøre? |
||||
b) I hvilken situasjon er det viktig at |
|
b) Parkering i mørket uten andre |
|||||
parkeringslysene er i orden? |
|
lyskilder |
|
|
|||
Styring |
|||||||
22 Kontrollere at styringen er i orden |
|
Rattutslag til begge sider, sjekke |
|||||
|
|
dødgang styring (max. 2-3 cm), |
|||||
|
|
selvoppretting av styring, ulyder, og |
|||||
|
|
om bilen er retningsstabil. |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Hva kan være årsaken til at bilen drar til |
Det kan være feil på forstillingen eller |
||||||
en av sidene? |
|
forskjellig lufttrykk på venstre og |
|||||
|
|
|
|
høyre side. |
|
|
|
23) Kontrollere om servostyringen fungerer. |
Start motor samtidig som du svinger |
||||||
|
|
mot venstre eller høyre. Rattet skal da |
|||||
|
|
|
|
bli lett idet du starter motoren. |
|||
b) Er det forsvarlig å kjøre dersom ikke |
|
b) Ja, det kan være forsvarlig, men |
|||||
servorstyringen virker? |
|
styringen vil bli veldig tung. Dersom |
|||||
|
|
bilen har elektromagnetisk styring, vil |
|||||
|
|
det ikke være forsvarlig, da dette kan |
|||||
|
|
|
|
ødelegge styringen ytterligere. |
|||
24) Kontrollere om bilen er retningsstabil. |
Kjøre bilen i ca. 30 km/t med løst |
||||||
|
|
rattgrep. Bilen skal gå rett frem. |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Hva kan være årsaken til at bilen trekker |
b) Det kan være feil lufttrykk, eller feil i |
||||||
til en av sidene? |
|
forstillingen på hjulene. |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
Annet |
|||||||
25 Finn frem refleksvesten |
|
|
Den skal være tilgjengelig fra |
||||
|
|
førersetet, og kan eksempelvis ligge i |
|||||
|
|
døren, i hanskerommet, under setet |
|||||
|
|
|
|
eller i eget rom. |
|
||
b) Hvor vil du plassere varselstrekanten |
|
b) Den skal være godt synlig for andre |
|||||
om det blir aktuelt å sette den ut? |
|
trafikanter. Utenfor tettbygd strøk bør |
|||||
|
|
den stå mellom 100-200 m fra bilen |
|||||
|
|
og aktuell situasjon. Innenfor tettbygd |
|||||
|
|
|
|
strøk bør man vurdere forholdene. |
|||
Sikkerhetskontroll av bilen |
|
|
Hva skal eleven gjøre? |
||||
26) Kontrollere om vinduspusser/visker virker |
Bruk vindusviskerhendel for å sjekke |
||||||
på forskjellige hastigheter. |
|
de forskjellige hastigheter. |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Hva kontrollerer du på vindusviskere? |
|
b) Slitasje, rifter, løs gummi eller |
|||||
|
|
|
|
striper under visking. |
|
||
27) Still inn varmeapparatet slik at is og dugg |
Vifter opp i frontrute, temperatur opp! |
||||||
på frontruten fjernes så effektivt som mulig. |
Varmetråder i bakrute og på speil |
||||||
|
|
|
|
settes på. |
|
|
|
b) Still inn varmeapparatet slik du vil ha det |
b) Behagelig temperatur |
|
|||||
under kjøring. |
|
|
|
|
|
||
28) Vis hvordan du vil fjerne dugg fra bakruten. |
Trykk på knappen for varmetråder i |
||||||
|
|
|
|
bakruten (Rearview) |
|
||
b) Vis hvordan du vil fjerne is eller dugg fra |
b) Ofte samme knappen som |
||||||
sidespeilene? |
|
varmetråder på bakrute. Kanskje egen |
|||||
|
|
|
|
knapp. |
|
|
|
29) Kontrollere at batteriet sitter fast |
|
Åpne panser, og forsøk å dytte i |
|||||
|
batteriet. Det skal ikke flytte på seg. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Hva er risikoen ved å kjøre med løst |
|
b) Det kan være batterisyresøl, og det |
|||||
batteri? |
kan føre til kortslutning. |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
30) Kontrollere at lydhornet virker . |
|
Trykk på rattet,hornet |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
31) Kontrollere at vindusspyleren virker |
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
b) Vis hvor man fyller på spylervæske |
|
Vise beholder under panseret. |
|||||
32) Kontrollere alle bilbeltene |
|
Slitasje, rifter og skader. Virker |
|||||
|
|
|
|
beltestrammeren? Kontrollere. |
|||
b) Hva er risikoen ved å bruke bilbeltet |
|
b) Beltet vil ligge løst, og vil ikke |
|||||
med slappe beltestrammere? |
|
stramme godt nok ved sammenstøt. |
|||||
33) Finn frem varselstrekant, og montér denne |
Utføres. |
|
|
||||
skikkelig. |
|
|
|
|
|
|
|
b) Hvor langt fra bilen bør du gå før du |
|
b) Montér den ved bilen, gå med |
|||||
setter den i fra deg? |
reflekssiden på varselstrekant i |
||||||
|
retningen du går for å vise deg selv. |
||||||
|
|
|
|
Ta på refleks før du går med trekant. |
|||
34) Sett på nødsignallyset(nødblink) |
|
Utføres ved å trykke på den røde |
|||||
|
|
|
|
trekanten i bilen. |
|
||
Sikkerhetskontroll av bilen |
|
|
Hva skal eleven gjøre? |
||||
b) Hvilke lys må ikke stå på sammen med |
b) Fjern- eller nærlys vil minske |
||||||
nødsignallyset(nødblink)? |
effekten av nødsignallyset. Optimalt |
||||||
|
bør man ha nødsignallys alene, da det |
||||||
|
|
|
|
gir best effekt. |
|
||
35) Kontrollere at varselslampen for |
|
Tenning på, lyset skal lyse, og deretter |
|||||
kollisjonsputen virker. |
|
|
slukke. |
|
|
||
b) Har det noen betydning hvilke |
|
Barn og kortvokste kan skades ved |
|||||
passasjerer du plasserer i forsetet når |
utløsning av airbag. |
|
|||||
bilen har airbags/kollisjonsputer foran? |
|
|
|
|
|||
36) Kontrollere motoroljenivået |
|
|
|
|
|||
b) Vis påfyllingsstedet for motoroljen. |
|
b) Vis i motorrommet hvor man fyller |
|||||
Skal være mellom min og max på |
på olje. |
|
Flere nyheter
- Smitteverntiltak
- Søknad om førerkort
- Vi henter og bringer
- Sikkerhetskontroll av bilen
- TABSgo
- PRISER
- Grunnkurs motorsykkel kl A - A1 - A2
- Obligatorisk sikkerhetskurs på vei for klasse AM146
- Sikkerhetskurs på vei Kl. A2
- Sikkerhetskurs på vei KL A1
- Sikkerhetskurs bane KL A og A2
- Grunnkurs Moped 3 timer
- REGLER OM BESTILLING AV FØRERPRØVER