Sikkerhetskontroll, Klasse B.
Dette er en oversikt over sikkerhetskontrollspørsmålene for klasse B, med spørsmål og svar/fasit.
Vognkort:
1) Hva er største tillatte totalvekt på tilhenger |
Se/vis vognkort |
|
||||
denne bilen kan trekke? |
|
|
|
|
|
|
2) Hvilke konsekvenser kan man få dersom |
Veggrep på forhjulene blir redusert, |
|||||
man kjører med for tung tilhenger på bilen? |
kursstabiliteten blir redusert, |
|||||
|
|
bremselengde økes, blendingsfare |
||||
|
|
|
|
ved at lyktene heves |
|
|
b) Hvilke ulemper kan du oppleve dersom |
b) Kjøreegenskaper blir redusert, |
|||||
du har for tung last i bilen? |
|
bremselengde økes, samt det er |
||||
|
|
blendingsfare dersom lyktene og |
||||
|
|
|
|
fronten på bilen heves |
|
|
3) Hvor stor tillatt totalvekt kan tilhengeren |
Se/vis i vognkort, eller |
|
||||
bak denne bilen ha når føreren har |
|
førerkortforskriftene. |
|
|||
førerkort på klasse B (personbil)? |
|
|
|
|
||
b) Hvilke konsekvenser kan det få å kjøre |
|
b) Bøter, man får redusert |
||||
med tilhenger med for stor tillatt totalvekt? |
veggrep, kursstabiliteten blir redusert, |
|||||
|
|
bremselengden blir lengre, samt |
||||
|
|
blendingsfare siden fronten blir hevet |
||||
|
|
|
|
av vekten bak. |
|
4) Kontrollere om bremsekraftforsterker virker |
Trykk på bremsepedalen til den blir |
|||||
|
|
hard (5-6 ganger) |
||||
|
|
Hold trykket på bremsepedal samtidig |
||||
|
|
som du starter bilen. |
||||
|
|
|
|
Pedal skal nå synke inn. |
|
|
b) Er det forsvarlig å kjøre hvis |
|
b) Som regel er det IKKE forsvarlig, |
||||
bremsekraftforsterker ikke virker? Begrunn |
da dette gir nedsatt bremseeffekt. |
|||||
svaret. |
|
Samt at pedalen blir VELDIG tung og |
||||
|
|
|
|
hard. |
|
|
5) Kontrollere bremsevæskenivået |
|
|
|
Åpne panser og sjekk nivå. |
||
|
||||||
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
b) Hva er årsaken til at bremsevæskenivå er for lavt |
b) Det kan være slitte bremseklosser, |
|||||
|
|
noe som gjør at bremsesystemet |
||||
|
|
trenger mer væske for å «trykke» |
||||
|
|
bremseklossene inn mot |
|
|||
|
|
bremseskivene. Det kan være også |
||||
|
|
være lekkasje i bremsesystemet. Ta |
||||
|
|
|
|
bilen til verksted for kontroll. |
6) Kontrollere om bremsene har skjevtrekk |
Kjøre mellom 30-40 km/t rett frem, og |
|||||
|
|
deretter bremse samtidig som du |
||||
|
|
holder løst i rattet. Bilen skal i |
||||
|
|
utgangspunktet holde kursen rett |
||||
|
|
|
|
frem. |
|
|
b) Hva kan være årsaken til skjevtrekk? |
|
b) Det er en feil ved bremsene, som |
||||
|
|
gjør at de ikke slites likt. Trekker bilen |
||||
|
|
til venstre side, da er bremsene mest |
||||
|
|
slitt på høyre side. Trekker den til |
||||
|
|
høyre, da er de mest slitt på venstre |
||||
|
|
side. Besøk verksted for å fikse |
||||
|
|
|
|
problemet. |
|
|
7) Kontrollere om varsellampen for to-krets |
Identifisere varsellampen (!) samme |
|||||
bremsesystem/driftsbrems virker. |
|
lampe som park-brems/håndbrekk, få |
||||
|
|
den til å lyse, og få den til å slukke. |
||||
|
|
|
|
Start motor, ta av og på håndbrekket. |
||
b) Hva vil du gjøre dersom lampen |
|
b) Stanse, finne evt. årsak. (Dette kan |
||||
begynner å lyse under kjøring? |
|
være at to-krets systemet ikke |
||||
|
|
fungerer, eller at det er lite |
|
|||
|
|
bremsevæske, evt. at håndbrekket er |
||||
|
|
feil). Kanskje det er teknisk feil, og en |
||||
|
|
|
|
defekt styreenhet. |
|
|
8) Kontrollere om varsellampen for ABS-bremsene |
Identifisere varsellampen, som viser |
|||||
virker. |
|
gul skrift med ABS. Få den til å lyse |
||||
|
|
og deretter slukke. Dette er en lampe |
||||
|
|
som skal lyse når du tar tenning på/ |
||||
|
|
motor igang, og den skal slukke |
||||
|
|
|
|
automatisk etter noen sekunder. |
9) Kontrollere dekk og felg for skader |
|
Visuell kontroll, sjekk om det er noe |
||||
|
|
«unaturlig» ved hjulene. |
|
|||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
b) Hvilke skader er mest vanlig? |
|
b) Rifter i dekksiden, bulker i felgen, |
||||
|
|
fører til ustabilitet, bobler i siden på |
||||
|
|
dekket, forsterkningen i dekket vil da |
||||
|
|
|
|
være veldig redusert. |
|
|
10) Kontrollere dekkslitsasje på begge forhjul |
Visuell kontroll. Er hjulene slitt jevn i |
|||||
|
|
|
|
mønsteret? |
|
|
|
|
|
|
Dersom det er for lite lufttrykk, vil |
||||||||||||||
|
|
dekkene være slitt på siden. Dersom |
||||||||||||||||
b) Hva kan dekkslitasjen fortelle deg? |
|
det er for mye lufttrykk, vil dekkene |
||||||||||||||||
|
|
være slitt på midten. |
||||||||||||||||
|
|
Dersom det er slitt bare på ene siden, |
||||||||||||||||
|
|
kan det fortelle oss at forstillingen på |
||||||||||||||||
|
|
|
|
hjulene kan være skjeve. |
|
|||||||||||||
11) Kontrollere mønsterdybden på dekkene på |
Visuell kontroll, evt. bruk av |
|
||||||||||||||||
begge forhjulene. |
|
dybdemåler eller slitasjevarsler på |
|
|||||||||||||||
|
|
dekkene. Minste tillatte mønsterdybde |
|
|||||||||||||||
|
|
på sommerdekk er 1,6 mm, og på |
|
|||||||||||||||
|
|
vinterdekk er det min. 3,0 mm. I |
|
|||||||||||||||
|
|
dekkmønsteret finner vi også små |
|
|||||||||||||||
|
|
«gummiklumper» som indikerer hvor |
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
slitt dekkene er. |
|
|
||||||||||||
b) Hva er risikoen ved å kjøre med for liten |
b) Dårlig veggrep, samt økt fare for |
|
||||||||||||||||
mønsterdybde? |
|
|
vannplaning |
|
|
|
||||||||||||
12) Hva er riktig lufttrykk i forhjulene på denne |
Se instruksjonsbok eller annen |
|
||||||||||||||||
bilen? |
|
merking på bilen. Dette kan være på |
|
|||||||||||||||
|
|
lokket for drivstoff eller i dørkarm/på |
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
døren. |
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
b) Kontrollere om lufttrykket er riktig i |
|
b) Visuell kan man se om dekket er |
|
|||||||||||||||
forhjulene? |
|
jevnt slitt, eller bruk lufttrykksmåler. |
|
|||||||||||||||
|
|
Noen dekk er laget slik at man |
|
|||||||||||||||
|
|
kanskje må ha høyere lufttrykk enn |
|
|||||||||||||||
|
|
oppgitt. |
|
|
||||||||||||||
13) Kontrollere om begge forhjulene på denne |
Visuell kontroll, dybdemåler eller |
|
||||||||||||||||
bilen har nok mønsterdybde. |
|
slitasjevarsler på dekk. |
|
|
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
b) Hva er kravet til mønsterdybde på |
|
Vinterdekk: min. 3,0 mm |
|
|
||||||||||||||
vinter- eller sommerdekk? |
|
Sommerdekk: min. 1,6 mm |
|
|
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
14) Hva er riktig dekkdimensjon for denne |
Kontrollere og sammenlign dekk og vognkort. |
|
||||||||||||||||
bilen? |
|
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
b) Kontrollere om forhjul har riktig |
|
b) Visuell kontroll |
|
|||
dimensjoner? |
|
|
|
|||
15) Hva er max hastigheten for dekkene på |
|
|
|
Pkt 12 i vognkort. Defineres som bokstav |
|
|
denne bilen? |
|
Det står Min. hast. I vognkort. Bokstaven |
||||
|
|
på dekket må være lik det som står i |
||||
|
vognkort, eller høyere alfabetisk. |
|||||
|
|
|
|
NB! Vinterdekk har unntak, de har bokstav |
||
|
|
|
|
lavere alfabetisk enn det som står i vognk. |
b) Kontrollere om bakdekkene har riktig |
|
b) Se vognkort pkt 12 |
|
|||
bæreevne eller Load Index. |
|
Her ser du etter LI for Load-Index |
||||
|
|
Det som står her er minimumskrav. |
||||
|
|
Se etter et 2-sifret tall og en bokstav. |
||||
|
|
For eksempel 95 W. 95 er bæreevnen |
||||
|
|
|
||||
|
|
|
||||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
16) Kontrollere at alle bremselysene virker |
Sjekk at bremselys på venstre og |
||||||||||||
|
|
høyre side fungere, samt høyt sittende |
|||||||||||
|
|
|
|
bremselys fungerer. |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
b) Er det forsvarlig å kjøre når ikke |
|
b) Nei, det er ikke forsvarlig. Feilen |
|||||||||||
bremselysene virker? |
|
kan være defekt sikring eller lyspærer |
|||||||||||
|
|
som ikke virker. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
17) Kontrollere om nødsignallyset virker. |
|
Slå på lyset, sjekke alle lys ute på |
|||||||||||
|
|
bilen. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
b) I hvilken situasjon er det riktig og viktig å |
b) ved nødstopp for å markere bil, |
||||||||||||
bruke nødsignallyset? |
|
samt at det er situasjon som krever |
|||||||||||
|
|
ekstra oppmerksomhet. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
18) Kontrollere at nærlyset virker, og at det er |
Slå på nærlyset, kjør inn mot en vegg |
||||||||||||
riktig innstilt. |
|
e.l. for å se om det er lys fra begge |
|||||||||||
|
|
lykter. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
b) Hvilke ulemper kan det ha om nærlyset |
b) Blending av møtende trafikanter, |
||||||||||||
er feil innstilt? |
|
samt at siktstrekningen i mørke kan bli |
|||||||||||
|
|
redusert. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
19 Kontrollere om kurve/tåkelyset fungerer? |
Slå på lysene, visuell kontroll |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
b) Hvilke ulemper vil det ha om |
|
b) Blendingsfare, irritasjon eller bot for |
|||||||||||
tåkelys blir brukt feil? |
|
feil lysbruk |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
20) Kontrollere om tåkelys bak fungerer. |
|
Slå på lys, visuell kontroll |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
b) Hvilke ulemper kan det har om |
|
b) De kan være sterkt blendende, |
||||
tåkelysene bak brukes feil? |
|
spesielt om man kjører i kø. |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
21) Kontrollere at parkeringslys, baklys og |
Dette er de lysene som kommer på |
|||||
skiltlys virker. |
|
automatisk når man starter bilen. |
||||
|
|
Kontrollere at de virker ved å gå rundt |
||||
|
|
bilen. |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
b) I hvilken situasjon er det viktig at |
|
b) Parkering i mørket uten andre lyskilder |
||||
parkeringslysene er i orden? |
|
slik at trafikanter kan se deg lettere |
22 Kontrollere at styringen er i orden |
|
Rattutslag til begge sider, sjekke |
||||||
|
|
dødgang styring (max. 2-3 cm), |
||||||
|
|
selvoppretting av styring, ulyder, og |
||||||
|
|
om bilen er retningsstabil. |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
||
b) Hva kan være årsaken til at bilen drar til |
Det kan være feil på forstillingen eller |
|||||||
en av sidene? |
|
forskjellig lufttrykk på venstre og |
||||||
|
|
|
|
høyre side. |
|
|
||
23) Kontrollere om servostyringen fungerer. |
Start motor samtidig som du svinger |
|||||||
|
|
mot venstre eller høyre. Rattet skal da |
||||||
|
|
|
|
bli lett idet du starter motoren. |
||||
b) Er det forsvarlig å kjøre dersom ikke |
|
b) Ja, det kan være forsvarlig, men |
||||||
servostyringen virker? |
|
styringen vil bli veldig tung. Dersom |
||||||
|
|
bilen har elektromagnetisk styring, vil |
||||||
|
|
det ikke være forsvarlig, da dette kan |
||||||
|
|
|
|
ødelegge styringen ytterligere. |
||||
24) Kontrollere om bilen er retningsstabil. |
|
Kjøre bilen i ca. 30 km/t med løst |
||||||
|
|
rattgrep. Bilen skal gå rett frem. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
||
b) Hva kan være årsaken til at bilen trekker |
b) Det kan være feil lufttrykk, eller feil i |
|||||||
til en av sidene? |
|
forstillingen på hjulene. |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
||
25 Finn frem refleksvesten |
|
|
Den skal være tilgjengelig fra |
||
|
|
førersetet, og kan eksempelvis ligge i |
|||
|
|
døren, i hanskerommet, under setet |
|||
|
|
|
|
eller i eget rom. |
|
b) Hvor vil du plassere varseltrekanten |
|
b) Den skal være godt synlig for andre |
|||
om det blir aktuelt å sette den ut? |
|
trafikanter. Utenfor tettbygd strøk bør |
|||
|
|
den stå mellom 100-200 m fra bilen |
|||
|
|
og aktuell situasjon. Innenfor tettbygd |
|||
|
|
|
|
strøk bør man vurdere forholdene. |
26) Kontrollere om vinduspusser/visker virker |
Bruk vindusviskerhendel for å sjekke |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
på forskjellige hastigheter. |
|
de forskjellige hastigheter. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
b) Hva kontrollerer du på vindusviskere? |
|
b) Slitasje, rifter, løs gummi eller |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
striper under visking. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
27) Still inn varmeapparatet slik at is og dugg |
Sett på MAX-knappen for vifte og skru opp varmen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
på frontruten fjernes så effektivt som mulig. |
Sett på varmetråder i bakrute og speil |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
b) Still inn varmeapparatet slik du vil ha det |
b) Behagelig temperatur |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
under kjøring. |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
28) Vis hvordan du vil fjerne dugg fra bakruten. |
Trykk på knappen for varmetråder i |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
bakruten (Rear) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
b) Vis hvordan du vil fjerne is eller dugg fra |
b) Ofte samme knappen som |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
sidespeilene? |
|
varmetråder på bakrute. Kanskje egen |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
29) Kontrollere at batteriet sitter fast |
|
Åpne panser, og forsøk å dytte i |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
batteriet. Det skal ikke flytte på seg. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
b) Hva er risikoen ved å kjøre med løst |
|
b) Det kan være batterisyresøl, og det |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
batteri? |
|
kan føre til kortslutning. |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
30) Kontrollere at lydhornet virker . |
|
Trykk på rattet, hornet |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
31) Kontrollere at vindusspyleren virker |
|
Utføres |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
b) Vis hvor man fyller på spylervæske |
|
Vise beholder under panseret. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
32) Kontrollere alle bilbeltene |
|
Slitasje, rifter og skader. Virker |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
beltestrammeren? Kontrollere. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
b) Hva er risikoen ved å bruke bilbeltet |
|
b) Beltet vil ligge løst, og vil ikke |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
med slappe belte strammere? |
|
stramme godt nok ved sammenstøt. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
33) Finn frem varseltrekant, og monter denne |
Utføres. |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
skikkelig. |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
b) Hvor langt fra bilen bør du gå før du |
|
b) Monter den ved bilen, gå minst 100 m |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
setter den i fra deg? |
|
Husk å gå med reflekssiden mot trafikken |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
Ta på refleksvest før du går ut av bilen |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
34) Sett på nødsignallyset(nødblink) |
|
Utføres |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
b) Hvilke lys må ikke stå på sammen med |
|
b) Fjern- eller nærlys vil redusere |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
nødsignallyset(nødblink)? |
|
effekten av nødsignallyset. Optimalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
bør man ha nødsignallys alene, da det |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
gir best effekt. |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
35) Kontrollere at varsellampen for |
|
Tenning på, lyset skal lyse, og deretter |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
kollisjonsputen virker. |
|
|
slukke. |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
b) Har det noen betydning hvilke |
|
Barn og kortvokste kan skades ved |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
passasjerer du plasserer i forsetet når |
|
utløsning av airbag. |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
bilen har airbags/kollisjonsputer foran? |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
36) Kontrollere motoroljenivået |
|
Utføres med tørkepapir |
|
|
||||||||||||
b) Vis påfyllingsstedet for motoroljen. |
|
b) Vis i motorrommet hvor man fyller |
|
|||||||||||||
|
|
på olje. |
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
37) Finn frem jekken til hjulskift |
|
Ofte plassert i bagasjerom |
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
38) Skru av airbag |
|
|
Ofte mulighet til å skru av med nøkkel |
|
||||||||||||
|
|
i hanskerom |
|
|
||||||||||||
b) Når må man skru av airbag? |
b) Barn i forsetet |
|
|
|||||||||||||
39) Hvor skal last plasseres? |
|
Bagasjerom eller på gulvet inne i bilen |
||||||||||||||
|
|
i hanskerom |
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
38) Vis hvordan du justerer ratt og utvendig speil |
Utføres |
|
|
|||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||
b) Hva er konsekvensen av feil avstand til ratt |
b) For nærme ratt vil gi airbag-skader. |
|||||||||||||||
|
|
|
|
Langt unna gir strake armer, og gir skader ved en bråstopp |