Sikkerhetskontroll, Klasse B.
Dette er en oversikt over sikkerhetskontrollspørsmålene for klasse B, med spørsmål og svar/fasit.
Vognkort:
1) Hva er største tillatte totalvekt på tilhenger |
Se/vis vognkort |
|
||||
denne bilen kan trekke? |
|
|
|
|
|
|
2) Hvilke konsekvenser kan man få dersom |
Veggrep på forhjulene blir redusert, |
|||||
man kjører med for tung tilhenger på bilen? |
kursstabiliteten blir redusert, |
|||||
|
|
bremselengde økes, blendingsfare |
||||
|
|
|
|
ved at lyktene heves |
|
|
b) Hvilke ulemper kan du oppleve dersom |
b) Kjøreegenskaper blir redusert, |
|||||
du har for tung last i bilen? |
|
bremselengde økes, samt det er |
||||
|
|
blendingsfare dersom lyktene og |
||||
|
|
|
|
fronten på bilen heves |
|
|
3) Hvor stor tillatt totalvekt kan tilhengeren |
Se/vis i vognkort, eller |
|
||||
bak denne bilen ha når føreren har |
|
førerkortforskriftene. |
|
|||
førerkort på klasse B (personbil)? |
|
|
|
|
||
b) Hvilke konsekvenser kan det få å kjøre |
|
b) Bøter, man får redusert |
||||
med tilhenger med for stor tillatt totalvekt? |
veggrep, kursstabiliteten blir redusert, |
|||||
|
|
bremselengden blir lengre, samt |
||||
|
|
blendingsfare siden fronten blir hevet |
||||
|
|
|
|
av vekten bak. |
|
4) Kontrollere om bremsekraftforsterker virker |
Trykk på bremsepedalen til den blir |
|||||
|
|
hard (5-6 ganger) |
||||
|
|
Hold trykket på bremsepedal samtidig |
||||
|
|
som du starter bilen. |
||||
|
|
|
|
Pedal skal nå synke inn. |
|
|
b) Er det forsvarlig å kjøre hvis |
|
b) Som regel er det IKKE forsvarlig, |
||||
bremsekraftforsterker ikke virker? Begrunn |
da dette gir nedsatt bremseeffekt. |
|||||
svaret. |
|
Samt at pedalen blir VELDIG tung og |
||||
|
|
|
|
hard. |
|
|
5) Kontrollere bremsevæskenivået |
|
|
|
Åpne panser og sjekk nivå. |
||
|
||||||
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
b) Hva er årsaken til at bremsevæskenivå er for lavt |
b) Det kan være slitte bremseklosser, |
|||||
|
|
noe som gjør at bremsesystemet |
||||
|
|
trenger mer væske for å «trykke» |
||||
|
|
bremseklossene inn mot |
|
|||
|
|
bremseskivene. Det kan være også |
||||
|
|
være lekkasje i bremsesystemet. Ta |
||||
|
|
|
|
bilen til verksted for kontroll. |
6) Kontrollere om bremsene har skjevtrekk |
Kjøre mellom 30-40 km/t rett frem, og |
|||||
|
|
deretter bremse samtidig som du |
||||
|
|
holder løst i rattet. Bilen skal i |
||||
|
|
utgangspunktet holde kursen rett |
||||
|
|
|
|
frem. |
|
|
b) Hva kan være årsaken til skjevtrekk? |
|
b) Det er en feil ved bremsene, som |
||||
|
|
gjør at de ikke slites likt. Trekker bilen |
||||
|
|
til venstre side, da er bremsene mest |
||||
|
|
slitt på høyre side. Trekker den til |
||||
|
|
høyre, da er de mest slitt på venstre |
||||
|
|
side. Besøk verksted for å fikse |
||||
|
|
|
|
problemet. |
|
|
7) Kontrollere om varsellampen for to-krets |
Identifisere varsellampen (!) samme |
|||||
bremsesystem/driftsbrems virker. |
|
lampe som park-brems/håndbrekk, få |
||||
|
|
den til å lyse, og få den til å slukke. |
||||
|
|
|
|
Start motor, ta av og på håndbrekket. |
||
b) Hva vil du gjøre dersom lampen |
|
b) Stanse, finne evt. årsak. (Dette kan |
||||
begynner å lyse under kjøring? |
|
være at to-krets systemet ikke |
||||
|
|
fungerer, eller at det er lite |
|
|||
|
|
bremsevæske, evt. at håndbrekket er |
||||
|
|
feil). Kanskje det er teknisk feil, og en |
||||
|
|
|
|
defekt styreenhet. |
|
|
8) Kontrollere om varsellampen for ABS-bremsene |
Identifisere varsellampen, som viser |
|||||
virker. |
|
gul skrift med ABS. Få den til å lyse |
||||
|
|
og deretter slukke. Dette er en lampe |
||||
|
|
som skal lyse når du tar tenning på/ |
||||
|
|
motor igang, og den skal slukke |
||||
|
|
|
|
automatisk etter noen sekunder. |
9) Kontrollere dekk og felg for skader |
|
Visuell kontroll, sjekk om det er noe |
||||
|
|
«unaturlig» ved hjulene. |
|
|||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
b) Hvilke skader er mest vanlig? |
|
b) Rifter i dekksiden, bulker i felgen, |
||||
|
|
fører til ustabilitet, bobler i siden på |
||||
|
|
dekket, forsterkningen i dekket vil da |
||||
|
|
|
|
være veldig redusert. |
|
|
10) Kontrollere dekkslitsasje på begge forhjul |
Visuell kontroll. Er hjulene slitt jevn i |
|||||
|
|
|
|
mønsteret? |
|
|
|
|
|
|
Dersom det er for lite lufttrykk, vil |
||||||||||||||
|
|
dekkene være slitt på siden. Dersom |
||||||||||||||||
b) Hva kan dekkslitasjen fortelle deg? |
|
det er for mye lufttrykk, vil dekkene |
||||||||||||||||
|
|
være slitt på midten. |
||||||||||||||||
|
|
Dersom det er slitt bare på ene siden, |
||||||||||||||||
|
|
kan det fortelle oss at forstillingen på |
||||||||||||||||
|
|
|
|
hjulene kan være skjeve. |
|
|||||||||||||
11) Kontrollere mønsterdybden på dekkene på |
Visuell kontroll, evt. bruk av |
|
||||||||||||||||
begge forhjulene. |
|
dybdemåler eller slitasjevarsler på |
|
|||||||||||||||
|
|
dekkene. Minste tillatte mønsterdybde |
|
|||||||||||||||
|
|
på sommerdekk er 1,6 mm, og på |
|
|||||||||||||||
|
|
vinterdekk er det min. 3,0 mm. I |
|
|||||||||||||||
|
|
dekkmønsteret finner vi også små |
|
|||||||||||||||
|
|
«gummiklumper» som indikerer hvor |
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
slitt dekkene er. |
|
|
||||||||||||
b) Hva er risikoen ved å kjøre med for liten |
b) Dårlig veggrep, samt økt fare for |
|
||||||||||||||||
mønsterdybde? |
|
|
vannplaning |
|
|
|
||||||||||||
12) Hva er riktig lufttrykk i forhjulene på denne |
Se instruksjonsbok eller annen |
|
||||||||||||||||
bilen? |
|
merking på bilen. Dette kan være på |
|
|||||||||||||||
|
|
lokket for drivstoff eller i dørkarm/på |
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
døren. |
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
b) Kontrollere om lufttrykket er riktig i |
|
b) Visuell kan man se om dekket er |
|
|||||||||||||||
forhjulene? |
|
jevnt slitt, eller bruk lufttrykksmåler. |
|
|||||||||||||||
|
|
Noen dekk er laget slik at man |
|
|||||||||||||||
|
|
kanskje må ha høyere lufttrykk enn |
|
|||||||||||||||
|
|
oppgitt. |
|
|
||||||||||||||
13) Kontrollere om begge forhjulene på denne |
Visuell kontroll, dybdemåler eller |
|
||||||||||||||||
bilen har nok mønsterdybde. |
|
slitasjevarsler på dekk. |
|
|
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
b) Hva er kravet til mønsterdybde på |
|
Vinterdekk: min. 3,0 mm |
|
|
||||||||||||||
vinter- eller sommerdekk? |
|
Sommerdekk: min. 1,6 mm |
|
|
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
14) Hva er riktig dekkdimensjon for denne |
Kontrollere og sammenlign dekk og vognkort. |
|
||||||||||||||||
bilen? |
|
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
b) Kontrollere om forhjul har riktig |
|
b) Visuell kontroll |
|
|||
dimensjoner? |
|
|
|
|||
15) Hva er max hastigheten for dekkene på |
|
|
|
Pkt 12 i vognkort. Defineres som bokstav |
|
|
denne bilen? |
|
Det står Min. hast. I vognkort. Bokstaven |
||||
|
|
på dekket må være lik det som står i |
||||
|
vognkort, eller høyere alfabetisk. |
|||||
|
|
|
|
NB! Vinterdekk har unntak, de har bokstav |
||
|
|
|
|
lavere alfabetisk enn det som står i vognk. |
b) Kontrollere om bakdekkene har riktig |
|
b) Se vognkort pkt 12 |
|
|||
bæreevne eller Load Index. |
|
Her ser du etter LI for Load-Index |
||||
|
|
Det som står her er minimumskrav. |
||||
|
|
Se etter et 2-sifret tall og en bokstav. |
||||
|
|
For eksempel 95 W. 95 er bæreevnen |
||||
|
|
|
||||
|
|
|
||||
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
16) Kontrollere at alle bremselysene virker |
Sjekk at bremselys på venstre og |
||||||||||||
|
|
høyre side fungere, samt høyt sittende |
|||||||||||
|
|
|
|
bremselys fungerer. |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
b) Er det forsvarlig å kjøre når ikke |
|
b) Nei, det er ikke forsvarlig. Feilen |
|||||||||||
bremselysene virker? |
|
kan være defekt sikring eller lyspærer |
|||||||||||
|
|
som ikke virker. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
17) Kontrollere om nødsignallyset virker. |
|
Slå på lyset, sjekke alle lys ute på |
|||||||||||
|
|
bilen. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
b) I hvilken situasjon er det riktig og viktig å |
b) ved nødstopp for å markere bil, |
||||||||||||
bruke nødsignallyset? |
|
samt at det er situasjon som krever |
|||||||||||
|
|
ekstra oppmerksomhet. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
18) Kontrollere at nærlyset virker, og at det er |
Slå på nærlyset, kjør inn mot en vegg |
||||||||||||
riktig innstilt. |
|
e.l. for å se om det er lys fra begge |
|||||||||||
|
|
lykter. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
b) Hvilke ulemper kan det ha om nærlyset |
b) Blending av møtende trafikanter, |
||||||||||||
er feil innstilt? |
|
samt at siktstrekningen i mørke kan bli |
|||||||||||
|
|
redusert. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
19 Kontrollere om kurve/tåkelyset fungerer? |
Slå på lysene, visuell kontroll |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
b) Hvilke ulemper vil det ha om |
|
b) Blendingsfare, irritasjon eller bot for |
|||||||||||
tåkelys blir brukt feil? |
|
feil lysbruk |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
20) Kontrollere om tåkelys bak fungerer. |
|
Slå på lys, visuell kontroll |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
b) Hvilke ulemper kan det har om |
|
b) De kan være sterkt blendende, |
||||
tåkelysene bak brukes feil? |
|
spesielt om man kjører i kø. |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
21) Kontrollere at parkeringslys, baklys og |
Dette er de lysene som kommer på |
|||||
skiltlys virker. |
|
automatisk når man starter bilen. |
||||
|
|
Kontrollere at de virker ved å gå rundt |
||||
|
|
bilen. |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
b) I hvilken situasjon er det viktig at |
|
b) Parkering i mørket uten andre lyskilder |
||||
parkeringslysene er i orden? |
|
slik at trafikanter kan se deg lettere |
22 Kontrollere at styringen er i orden |
|
Rattutslag til begge sider, sjekke |
||||||
|
|
dødgang styring (max. 2-3 cm), |
||||||
|
|
selvoppretting av styring, ulyder, og |
||||||
|
|
om bilen er retningsstabil. |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
||
b) Hva kan være årsaken til at bilen drar til |
Det kan være feil på forstillingen eller |
|||||||
en av sidene? |
|
forskjellig lufttrykk på venstre og |
||||||
|
|
|
|
høyre side. |
|
|
||
23) Kontrollere om servostyringen fungerer. |
Start motor samtidig som du svinger |
|||||||
|
|
mot venstre eller høyre. Rattet skal da |
||||||
|
|
|
|
bli lett idet du starter motoren. |
||||
b) Er det forsvarlig å kjøre dersom ikke |
|
b) Ja, det kan være forsvarlig, men |
||||||
servostyringen virker? |
|
styringen vil bli veldig tung. Dersom |
||||||
|
|
bilen har elektromagnetisk styring, vil |
||||||
|
|
det ikke være forsvarlig, da dette kan |
||||||
|
|
|
|
ødelegge styringen ytterligere. |
||||
24) Kontrollere om bilen er retningsstabil. |
|
Kjøre bilen i ca. 30 km/t med løst |
||||||
|
|
rattgrep. Bilen skal gå rett frem. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
||
b) Hva kan være årsaken til at bilen trekker |
b) Det kan være feil lufttrykk, eller feil i |
|||||||
til en av sidene? |
|
forstillingen på hjulene. |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
||
25 Finn frem refleksvesten |
|
|
Den skal være tilgjengelig fra |
||
|
|
førersetet, og kan eksempelvis ligge i |
|||
|
|
døren, i hanskerommet, under setet |
|||
|
|
|
|
eller i eget rom. |
|
b) Hvor vil du plassere varseltrekanten |
|
b) Den skal være godt synlig for andre |
|||
om det blir aktuelt å sette den ut? |
|
trafikanter. Utenfor tettbygd strøk bør |
|||
|
|
den stå mellom 100-200 m fra bilen |
|||
|
|
og aktuell situasjon. Innenfor tettbygd |
|||
|
|
|
|
strøk bør man vurdere forholdene. |
26) Kontrollere om vinduspusser/visker virker |
Bruk vindusviskerhendel for å sjekke |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
på forskjellige hastigheter. |
|
de forskjellige hastigheter. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
b) Hva kontrollerer du på vindusviskere? |
|
b) Slitasje, rifter, løs gummi eller |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
striper under visking. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
27) Still inn varmeapparatet slik at is og dugg |
Sett på MAX-knappen for vifte og skru opp varmen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
på frontruten fjernes så effektivt som mulig. |
Sett på varmetråder i bakrute og speil |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
b) Still inn varmeapparatet slik du vil ha det |
b) Behagelig temperatur |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
under kjøring. |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
28) Vis hvordan du vil fjerne dugg fra bakruten. |
Trykk på knappen for varmetråder i |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
bakruten (Rear) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
b) Vis hvordan du vil fjerne is eller dugg fra |
b) Ofte samme knappen som |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
sidespeilene? |
|
varmetråder på bakrute. Kanskje egen |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
29) Kontrollere at batteriet sitter fast |
|
Åpne panser, og forsøk å dytte i |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
batteriet. Det skal ikke flytte på seg. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
b) Hva er risikoen ved å kjøre med løst |
|
b) Det kan være batterisyresøl, og det |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
batteri? |
|
kan føre til kortslutning. |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
30) Kontrollere at lydhornet virker . |
|
Trykk på rattet, hornet |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
31) Kontrollere at vindusspyleren virker |
|
Utføres |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
b) Vis hvor man fyller på spylervæske |
|
Vise beholder under panseret. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
32) Kontrollere alle bilbeltene |
|
Slitasje, rifter og skader. Virker |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
beltestrammeren? Kontrollere. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
b) Hva er risikoen ved å bruke bilbeltet |
|
b) Beltet vil ligge løst, og vil ikke |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
med slappe belte strammere? |
|
stramme godt nok ved sammenstøt. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
33) Finn frem varseltrekant, og monter denne |
Utføres. |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
skikkelig. |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
b) Hvor langt fra bilen bør du gå før du |
|
b) Monter den ved bilen, gå minst 100 m |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
setter den i fra deg? |
|
Husk å gå med reflekssiden mot trafikken |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
Ta på refleksvest før du går ut av bilen |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
34) Sett på nødsignallyset(nødblink) |
|
Utføres |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
b) Hvilke lys må ikke stå på sammen med |
|
b) Fjern- eller nærlys vil redusere |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
nødsignallyset(nødblink)? |
|
effekten av nødsignallyset. Optimalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
bør man ha nødsignallys alene, da det |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
gir best effekt. |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
35) Kontrollere at varsellampen for |
|
Tenning på, lyset skal lyse, og deretter |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
kollisjonsputen virker. |
|
|
slukke. |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
b) Har det noen betydning hvilke |
|
Barn og kortvokste kan skades ved |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
passasjerer du plasserer i forsetet når |
|
utløsning av airbag. |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
bilen har airbags/kollisjonsputer foran? |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
36) Kontrollere motoroljenivået |
|
Utføres med tørkepapir |
|
|
||||||||||||
b) Vis påfyllingsstedet for motoroljen. |
|
b) Vis i motorrommet hvor man fyller |
|
|||||||||||||
|
|
på olje. |
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
37) Finn frem jekken til hjulskift |
|
Ofte plassert i bagasjerom |
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
38) Skru av airbag |
|
|
Ofte mulighet til å skru av med nøkkel |
|
||||||||||||
|
|
i hanskerom |
|
|
||||||||||||
b) Når må man skru av airbag? |
b) Barn i forsetet |
|
|
|||||||||||||
39) Hvor skal last plasseres? |
|
Bagasjerom eller på gulvet inne i bilen |
||||||||||||||
|
|
i hanskerom |
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
38) Vis hvordan du justerer ratt og utvendig speil |
Utføres |
|
|
|||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||
b) Hva er konsekvensen av feil avstand til ratt |
b) For nærme ratt vil gi airbag-skader. |
|||||||||||||||
|
|
|
|
Langt unna gir strake armer, og gir skader ved en bråstopp |
Røyken & Hurum Trafikkskole A/S ønsker å gi deg en best mulig opplevelse av vår tjeneste.
For å oppnå dette benytter vi informasjonskapsler (cookies) og pixels.
Enkelte av disse er nødvendige for at tjenesten vår skal fungere, og andre bidrar til at du skal få en bedre og mer tilpasset opplevelse.
Ved å trykke «Godta alt» godkjenner du bruken av cookies og pixels.
Enkelte cookies er nødvendige for at nettsiden skal fungere på en optimal måte, og de er derfor ikke mulig å fjerne.
For å gi deg en best mulig kundeopplevelse analyserer vi hvordan nettsidene våre blir brukt.